Zaterdag 18 juni Montech 28 km 5 hoogte

Rustig opgestaan. Het heeft wat geregend vannacht. Eerst naar het dorp om brood te halen. Daarna op de fiets naar Montauban, langs het kanaal. Het is niet helemaal verhard dus de fietsen worden toch weer modderig. 😦
Op een plein koffie gedronken en de stad door gewandeld. Er is ook een flinke markt en daar hebben we e.e.a. gekocht voor het avondeten. Mooie oude stad.

We zijn nog niet terug op de camping of het begint te regenen. Hebben we mooi uitgekiend.
De rest van de middag is het regelmatig zon afgewisseld met een bui. We zetten de fietsen vast in de auto en pakken de andere spullen bij elkaar. We eten in de fietsersruimte en drinken daar s’avonds ook onze koffie.
Morgenochtend staan we om 6 uur op zodat we om 7 uur kunnen gaan rijden.

Al met al hebben we de vakantie 1201 km gereden en 8849 hoogtemeters.
dat is 85 km gemiddeld per dag en 632 hoogte-meters

Vrijdag 17 juni Montech 69 km 138 hoogte

Vannacht verder niet geregend. Bij opstaan wel stapelwolken en wat fris. We moesten tot 8:30 wachten op ons brood.
Om 9:15 op stap richting Toulouse. Je komt de stad via het kanaal binnen dus nog redelijk rustig. Opeens sta je dan toch weer in het centrum. Even wat rondgefietst en vervolgens bij de kathedraal gekeken. Het was druk in de stad met voetbalfans voor het EK. Ook overal bezig met plaatsen van dranghekken.P1030292
Kopje koffie gedronken op terras en vervolgens weer de stad uit. Een flink deel helaas parallel aan de snelweg. Niet heel bijzonder.
Na een tijdje wordt het weer wat rustiger. We peddelen vrolijk door tot de lunch, wederom met kersen. Daarna is het nog maar 20 km tot het eindpunt. De auto staat er nog en we staan weer (bijna) op dezelfde plek als heen.
Na het douchen lopen we nog even naar het dorp. Even rondgelopen, ook op zoek naar een restaurant. Dat kunnen we niet echt vinden dus lopen we maar door naar de Intermarche. We hadden de luifel toch maar voor de tent gezet omdat het wat dreigde.
Tijdens het eten koken begon het wat te spetten, maar eten toch droog naar binnen. Voor het toetje (aardbeien met kwark) moesten we toch even een bui afwachten. We zitten nu in de recreatieruimte een boekje te lezen en koffie te drinken. Morgen noch naar Montauban en dan zondag weer naar huis.

Donderdag 16 juni Deyme 90 km 246 hoogte

Het is wel grappig om te zien dat we op een echte stadscamping zitten. Het is beduiden drukker. Ook veel fietsers.
We halen nog even een brood bij de epicerie waar we gister de laatste boodschappen hadden gehaald en dan weer de stad uit langs het kanaal.
Verder zoals we gister waren geëindigd: hobbel de bobbel. De kwaliteit van het pad laat veel te wensen over. Ook veel boomwortels en modder. De tassen springen geregeld los en de fietsen zien er niet uit. Na zo’n 30 km eindelijk een tentje met koffie.
In Castelnaudary halen we bij een supermarkt nog een stuk paté en kersen voor de lunch. Die maken we een uurtje later bij een sluis soldaat.
Inmiddels is de weg ook weer geasfalteerd dus we kunnen eindelijk een beetje doorfietsen. De omgeving wordt het laatste stuk wel wat saaier, naast spoorweg en snelweg. Tegen 4 zijn we op de camping. Omdat we nog geen boodschappen hebben, zetten we eerst de tent neer en gaan dan meteen door.
Helaas is er in het dorp geen winkel te vinden dus doen we het, voor het eerst deze vakantie, met een droogmaaltijd. In het campingwinkeltje halen we nog een extra potje doppers, een pak melk voor de thee en koek voor bij de koffie. Dan moet dat toch wel lukken. Het is de hele dag wel zonnig maar met de nodige wolken. Het is ook wat frisser, zo’n 19 graden, en veel wind.
Net als we het eten willen gaan maken begint het even te regenen, maar dat is snel over. Na het eten een rondje over de camping. Om negen uur begint het nog een keer flink te regenen met een klap onweer. We lezen nog wat in de tent en tegen 10-en gaan we dan maar slapen. Morgen uitslapen want her brood is er pas om 9 uur 😀.
Laatste fietsdag: via Toulouse terug naar de auto in Montech. Nog 65 km.

Woensdag 15 juni Carcassonne 72 km 254 hoogte

Ondanks de voorspelde regen was het gewoon droog vanochtend. Wel wat donkerder wolken. Al snel na de camping kwam het canal weer inzicht. Zag er meteen weer vertrouwd uit 😀. Wat er ook vertrouwd uitzag was het wegdek. Waar we vorige week op netjes glad asfalt fietsten langs het canal, zagen we nu de wegcondities van de Great Divide. Grind en hobbels. Verderop werd het echte single track. Tussen manshoog gras door. In Amerika hebben we het zo slecht niet gehad 😀. Dat was ook terug te zien aan de snelheid. Het schoot niet echt op met een gemiddelde van net 16. En dan boften we nog dat het droog was, want anders rijd je door de modder.
Maar verder wel leuk en afwisselend. Ook veel meer huurboten op het water dan vorige week. Uiteraard nog ergens koffie gedronken en bij 1 van de sluizen een pond kersen gekocht voor bij de lunch.
Tegen 14:30 waren we weer terug bij Carcassonne. Het plan was om door te rijden naar de volgende camping, 40 km verderop. Maar eigenlijk hebben we nog tijd zat en dus maar besloten hier weer te stoppen maar dan op de camping in Carcassonne zelf. Vlak bij de Cité.
We delen een plek met een stel Engelsen, had de receptie zo bedacht omdat het best druk is en goedkoper voor ons.
Na het douchen zijn we naar de cité gelopen om daar de vesting te bekijken. Is best groot en indrukwekkend. Binnen de muren leuke straatjes met de bekende restaurantjes en winkeltjes. Dat is dan eigenlijk wel weer jammer, maar zo gaat het overal. Tegen 7 weer op camping. Aardappels met dindevlees en een witlofsalade. De hele dag prima zonnig en warm weer geweest!

Dinsdag 14 juni Mirepeisset 77 km 806 hoogte

Vanochtend scheen de zon weer bij het opstaan. Het was wel wat frisser door de wind. Windjack maar even aangehouden. In het dorp eerst weer brood gehaald.
Via eerst wat drukkere wegen kwamen we al snel weer in een wat bergachtiger gebied. De omgeving is weer echt schitterend en langzaam aan klimmen we steeds verder omhoog.

Boven gekomen rijden we een tijd over een soort van hoogvlakte waarbij we rechts van ons over het dal uitkijken. Vervolgens beginnen de gorges van de Cesse. Diep uitgesleten links van de weg.

Die weg gaat inmiddels ook heerlijk naar beneden 😀.
Na een tijdje komen we in Minervé, een stadje dat aan twee kanten omspoeld is door de “rivier” (Er staat geen water meer in).

Even voorbij Minervé komen we in Agel langs een restaurantje waar we besluiten een salade te nemen.

Eenmaal in Mirepeisset is de alimentation nog dicht. Dan maar eerst naar de camping, tent opzetten, douchen en theedrinken. Daarna nog even terug naar het dorp voor de boodschappen.
Na het eten nog even een wandelingetje naar het dorp gemaakt.

Maandag 13 juni Villemoustaussou 83 km 729 hoogte

Gisteravond lekker uit eten geweest bij Pap’s. Een gezellig restaurantje in een zijstraat van het centrum. Op de terugweg naar de camping ben ik helaas flink door mijn enkel gegaan. Was even lastig lopen en mijn enkel is nu dik.
Het was vandaag flink bewolkt toen we opstonden, maar toen we in Mirepoix waren om nog even brood te kopen brak het zonnetje weer door. Er was een gezellige markt waar we even over gelopen zijn. Meteen vast snijbonen en kersen gekocht. Vervolgens ook meteen maar in de zon een kop koffie genomen. Daarna nog even naar de petit Carrefour voor vis bij het middageten en vervolgens op pad. We zaten nog geen 2 tellen op de fiets en het begon te spetten. Eerst nog even schuilen maar het er toen toch maar op gewaagd. 500m verder toch maar gestopt om een regenjas aan te trekken. En bij de eerste afdaling ook de regenschoenen omdat anders je schoenen zo nat worden. Helaas ging de regen tot een uur of drie door 😒. Koffie drinken hebben we maar niet meer gedaan omdat je dan zo afkoelt. De lunch hebben we ergens gebruikt onder het afdakje van de Tourtist Information.
Verder onderweg uitzicht 0,0 en ook best wel drukke wegen. Ook nog even overwogen om een hotel te nemen.
In Carcassonne werd het iets droger. Eerst even centre ville bekeken en vervolgens snel naar de cité. Een mooie oude burcht. Was wel even klimmen en zijn er ook niet met de fiets ingegaan. P1030251Via een grote Carrefour, door naar de camping. Daar scheen inmiddels de zon. Lijntje gespannen en dan is alles weer in 15 minuten droog, ook door de flinke wind die er staat. Dan is het leed weer snel vergeten 😀.
Na het eten even puzzelen hoe we morgen nu moeten rijden omdat ik de track naar Narbonne niet in mijn gps heb staan.

Zondag 12 juni Mirepoix 73 km 595 hoogte

Rustig opgestaan, vannacht eens geen druk verkeer pal langs de camping. Ook konden we brood krijgen, dus voor vanmiddag een pain complet en pain aux raissins meegenomen. Kalm omhoog klimmend een mooie vallei door met af en toe een slapend dorpje. Koffie gedronken bij grottes de Labouiche, daar is een ondergronds riviertje.

Door naar Foix, de burcht zie je al snel liggen.

We hoopten hier nog melk en boter te kunnen kopen, maar in de stad was de petit supermarche dicht. Nog doorgefietst naar een hypermarche buiten Foix, ook dicht😕. Wel nog brood gekocht, dus we zullen geen honger krijgen. Ook nog een keer koffie gedronken, want alle tijd, vandaag geen lange dag. Het weer was eerst bewolkt, maar tegen de middag werd het half zon/wolken.
Doorgefietst naar Mirepoix , door landelijk gebied. Nog een paar mooie of opmerkelijke dorpjes gepasseerd.

In Mirepoix was een gezellige drukte, omdat er een rommelmarkt was. Het oude stadje is echt oud, smalle straatjes rondom een plein met kerk.
Straks kunnen we daar een hapje eten. De camping ligt even buiten het dorp, bij een sportveld, we vreesden alweer even dat ook deze camping niet open zou zijn😆, maar gelukkig was hij gewoon open en mocht ik zelfs de was doen😉.

Ton heeft weer eens een mooi lijntje gespannen, er staat een flinke wind, dus het droogt nog wel. Straks lekker uit eten.

Geplaatst in Uncategorized | 1 reactie

Zaterdag 11 juni Le Mas-d’Azil 91 km 1193 hoogte

Vanochtend was het gelukkig gewoon droog. Toch maar gewoon onder de luifel van het toiletgebouw gegeten omdat we daar ook alle spullen hadden laten staan.
Ook toen we alles hadden opgepakt en klaar stonden voor vertrek was er nog steeds geen beheerder te zien. Dit was dus onze goedkoopste camping: € 0. Als er niemand is om aan te betalen dan houd het toch een beetje op. Bij de bakker in het dorp brood gehaald en meteen maar een kop koffie genomen. Het is droog maar bewolkt; dat zal het merendeel van de dag zo blijven.
We beginnen met een extra jasje aan, maar dat kan na de eerst klim na 5km (13%) weer snel uit. We rijden vandaag door bergachtig gebied met veel op en neer. Heel afwisselend.
Ook veel roofvogels. In verscheidene dorpjes doen we nog een poging voor koffie, maar alles is dicht. Uiteindelijk kunnen we in Mane terecht. Daar drinken we een lekkere café au lait en vullen we de voorraad toiletpapier weer voor een paar dagen aan. Tegen 1 uur zijn we in St-Lizier. Hier eten we de middag-bammen op het plein voor de kathedraal en moeten we besluiten hoever we vandaag nog willen fietsen. We hebben dan al 60 km gefietst.

Doen we rustig aan en fietsen we in 2 dagen naar Foix (dan kunnen we daar rustig rondkijken en zondagavond eten) óf fietsen we vandaag bijna 90 en kijken we morgen alleen even rond in Foix om vervolgens nog verder te fietsen.
Het is nog vroeg en het gaat best lekker dus besluiten we om maar door te fietsen.
We nemen een doorsteekje en zitten al snel weer op de route. We krijgen nu een stuk met veel stijgen en dalen tot 16%. Als laatste volgt dan nog een stuk de berg op van 2500m 7-9%. Rustig pedalerend komen we uiteindelijk boven. We hebben een prachtig uitzicht over de omgeving en daarna volgt een heerlijke bochtige lange afdaling. Loon naar werken 😄. Vlak voor Le Mas-d’Azil gaan we nog door een, door de rivier uitgeslepen, tunnel. Hij begint heel hoog en breed (85m) en eindigt 8 meter hoog; Is bijna 500 meter lang en slingert ook nog eens 150 meter naar beneden. Echt heel indrukwekkend.
Het plaatsje zelf ziet er op zich wel aardig uit, met een plein en winkeltjes, maar het is er doodstil. Misschien het EK? Het is in ieder geval niet erg bruisend. We doen snel de boodschappen bij de Proxi en dan door naar de camping. Mooie camping aan een riviertje. Spullen nog even nadrogen op de waslijn. Vanavond macaroni op het menu.

Vrijdag 10 juni Loures-Barousse 68 km 1177 hoogte

Voor het eerst geen zonnetje bij het wakker worden. Het zag er een beetje grijs en bewolkt uit. Wel gewoon droog kunnen eten en inpakken. Langs de bakker voor brood en op pad voor een flinke klimdag. Volgens het boekje moet er op de eerste 30 km al 14 worden geklommen. Het begint meteen al goed met een helling van 1500m tussen de 8 en 13%. Rustig blijven trappen, dan kom je vanzelf boven. Helaas begint het vervolgens wel zachtjes te miezeren. We worden nat van de miezer en het zweet 😏. Er volgen nog de nodige klimmetjes totdat we bij de laatste komen van 4600m 6-8%. En eigenlijk valt ook dat dan weer mee. We raken er kennelijk aan gewend. Als we boven zijn trekken we toch onze regenjas maar aan omdat we nu merendeels gaan dalen.
In Hèches stoppen we bij een bar/alimentation voor koffie. Eenmaal binnen besluiten we er ook maar een omelet-fromage met friet en sla bij te nemen. Een afsluitende tweede koffie gaat er dan ook wel in.
Als we buiten komen regent het inmiddels echt en trekken we volledig regenpak maar aan. Wel zo droog en warm tijdens het afdalen.
Wat volgt is merendeels naar beneden met wat op en neer. We doen voorzichtig aan vanwege de regen.
In St-Bertrand maken we nog wat foto’s van de kathedraal en kijken bij de Romeinse ruïnes.

Tegen 3-en zijn we in Loures en checken eerst even bij de camping of er wat droge ruimte is. Die is er prima in een voor-ruimte van het toiletgebouw. Daar staan ook tafels en stoelen dus dat komt wel goed. Dan gaan we weer naar het dorp om de boodschappen te halen.
Inmiddels is de regen vrijwel over; af en toe een buitje.
Teruggekomen op de camping zetten we de tent op en stallen de spullen uit in het “drooghok”. Het is gelukkig lekker stil op de camping.

De rest van middag brengen we door onder het afdak van het toiletgebouw. Eten koken en lezen doen we hier ook maar op de stoelen van de camping. Ook onze waterdichte sokken gaan aan want het is beduidend frisser.
Nu nog wachten op de gardien zodat we ook nog kunnen betalen voor deze fijne plek.

Geplaatst in Uncategorized | Een reactie plaatsen

Donderdag 9 juni Pouzac 79 km 1005 hoogte.

Vanochtend een half uur eerder opgestaan, omdat we veel klimmen en warmte verwachten. Het eerste stuk viel reuze mee, we konden dan ook op tijd aan de koffie in Nay😉.
De hele weg gefietst langs rustige wegen, deels door bossen, rechts van ons de toppen van de Pyreneeën, sommige met sneeuw.
De uitzichten zijn mooi, langs de kanten zijn de bermen begroeid met allerlei verschillende bloemen en struiken, volop kleur. Je hoort de vogeltjes, en het ruisende water van de riviertjes. Je ruikt de bloemen en soms fiets je op gelijke hoogte met de roofvogels🍀🌷🕷🌸☀️.
Na de koffie richting Lourdes gefietst, maar er onderlangs omheen gegaan, mooi stuk, wel nog een flink stukje klimmen.
Na de lunch in st. Creat, de laatste klim en heerlijk afdalen naar Pouzac. Even voorbij de camping gereden voor de boodschappen. Het is een zeer eenvoudige camping, maar rustig met wat vaste mensen. Mooi voor een nachtje🌛. Morgen wacht weer een stevige dag met veel, steile klimmen🤔P1030215

Woensdag 8 juni Louvie-Juzon 64 km 1001 hoogte

Plan voor vandaag was een rustige dag.
In het dorp eerst nog even een broodje halen bij de bakker, maar die was dicht. Dan maar bij de Lidl. En uiteraard is er dan 500m verder toch nog een bakker 😕.
Het ging in het begin niet echt lekker. Moeie benen. Nog maar war extra eten en dan gaat het weer. Het is veelal glooiend met af en toe een flinke klim. Mooie omgeving en veel roofvogels in de lucht.
Koffie gedronken in Oloron-Sainte-Marie. Na een uurtje op een bankje ergens gegeten.

Bijna 4 uur gefietst en pas goed 38 km. Net als we weer willen opstappen komt er van de andere kant een Nederlands stel.
Nog even een half uurtje mee staan praten. Zijn naar Malaga gevlogen en fietsen terug naar huis. Gaan misschien ook nog via Ierland 😀. Zijn reeds 5 weken onderweg.
Na deze pauze gaat het wel lekker. Over drie-en zijn we in Arudy. We besluiten hier maar te stoppen zodat we ook nog kunnen wassen en doen eerst weer de boodschappen bij de Inter-Marché.
Daarna op zoek naar de camping. Het zit ons echter niet mee. Ook deze municipal is (nog ?) niet geopend. We rijden daarom maar door naar de eerstvolgende: Louvie-Juzon. Is maar 4 km verder. Op de camping (4 uur inmiddels) snel douchen, zodat we kunnen wassen.
Alles toch maar in de wasmachine en een lijntje over de fietsen gespannen voor het drogen. Het is 28 graden dus dat is zo gebeurd.P1030213
Ondertussen de route bekijken voor morgen en de blog bijwerken. Tijdens het avondeten (bietjes met vis en aardappels) zitten we nog in de zwembroek😅.
Koffie, lezen en op tijd naar bed. Morgen staan we om 7 uur op omdat we weer 80 km moeten. Jippie!

Dinsdag 7 juni Mauléon-Licharre 129 km 970 hoogte

Ontbijt met choco-muesli en melk. Vandaag geen brood.
Hierdoor waren we ook een kwartier eerder weg 😄.
In het dorp eerste nog even brood gehaald voor de middag en een ananas/citroen cake-je voor half elf. Onderweg nog ergens koffie gedronken bij een bar-tabac voor € 1 (2 kopjes). Was dan helaas ook geen super koffie, maar goed genoeg.
Even later in een bos gestopt om de cake-jes te eten. Terwijl we daar stonden kwam er van de andere kant een man die helemaal in Sevilla was gestart en nu op
weg was naar huis. Even staan praten tot er nog 2 nederlanders aankwamen, 1 op een elektrische ligfiets, die op weg waren naar Santiago. Die gingen daarna via een andere weg terug. Sommige mensen hebben alle tijd.
In Peyrehorade geluncht langs de rivier. Vanaf daar moesten we een deviation nemen omdat er aan een brug werd gewerkt. We hebben nog even gekeken maar konden er echt niet langs 😖.
Het landschap wordt hier wel weer wat afwisselender. Omdat er weer een stuk geen campings zijn besluiten we om maar door te fietsen naar Saint-Palais. Het gaat eigenlijk wel lekker en het is nog vroeg (half twee).
Om 4 uur zijn we in Saint-Palais en halen eerst nog even de boodschappen bij de Inter-marché. Als we daarna om half 5 bij de camping aankomen blijkt deze helaas opgeheven. Stond wel in het ene boekje, maar niet in het andere😕.
Na wat wikken en wegen (we hadden er al ruim 100 op zitten) toch maar besloten om door te rijden naar de volgende camping aan de route. Nog 22 km en de nodige hoogte meters. Even wat bijdrinken en op pad, gelukkig had Marga het water aangevuld bij de supermarkt.

De weg begon geleidelijk omhoog, maar het werd al snel steiler. Ook de benen werden wat leeg, dus eerst nog maar een koek en wat nootjes. Na 5 kilometer de eerste lekke band met deze fiets. Een onduidelijk gaatje. Gaf meteen wel wat rust waardoor het daarna beter ging.

Wel een hele mooie omgeving trouwens hier. Het begint weer echt op bergen te lijken. Om 7 uur op de camping, snel tent opzetten, douchen en eten koken.
Na het eten nog een boutje van de bagagedrager vervangen. De schroefdraad in het frame was dol. Had ik thuis al gezien en een vervang-boutje voor gemaakt. Had ik er natuurlijk ook meteen thuis in moeten zetten 👎 Koffie, donker en naar bed.
Inmiddels lopen we al 90 km vóór op het schema dat we moeten halen om op tijd weer bij de auto te zijn (75 km per dag). Morgen misschien maar een dagje rustig aan ? Hele dag trouwens weer stralend weer.
We zijn aardig verbrand😡

Maandag 6 juni Lesperon 104 km 270 hoogte

Rustig opgestaan, onbijtje met muesli.
Om 5 voor 9 stonden we voor de Intermarche, maar die was nog dicht. Omdat we geen zin hadden om nog 5 minuten te wachten, zijn we maar op pad gegaan. In het dorp was toch nog een boulangerie open dus een lekker pain aux cereales gehaald.
Na 1 uur in Hostens waren helaas de alle winkels en barretjes dicht. Dus geen koffie. Doorgefietst naar Moustey waar we bij een restaurantje een heerlijke grand café au lait hebben gedronken.

Vervolgens bij de bakker ernaast een pain au raisin.
Konden we er weer even tegen. De weg zelf was vandaag vrij saai. Lange rechte stukken tussen de dennenbomen. Een beetje leeg. Campingkeuze was weer OF (te) vroeg OF (te) ver. Toch maar doorgefietst omdat het nog redelijk vroeg was en lekker weer.
In Lesperon bij de petit casino de ingrediënten voor een stevige macaroni gehaald en vervolgens op naar de camping, 3 km vanaf de route. Een hele rustige camping met Engelse eigenaar.P1030206
Tent opzetten, douchen, spullen drogen (zweet) en weer eten koken. In de verte begon het te rommelen, dus toch maar even de luifel er vóór gezet.
Precies op tijd klaar voor uiteindelijk een korte bui. Toen het eten klaar was, was het ook weer droog. Dus gewoon buiten aan de picknicktafel gegeten.
Koffie, route bekijken, nog een keer koffie met koekjes, boekje lezen en dan gaan we tegen 10 weer naar bed. Morgen waarschijnlijk weer 100 km. Welterusten 😴

Zondag 5 juni Saint Symphorien 87 km, 305 hoogte

Met wekker wakker geworden, lekker lange nacht geslapen.
Er was een wedstrijd, hardlopen en wandelen langs het dorp, de tafel met verfrissingen stond al klaar. Met lekker tempo langs canal verder gefietst. Even eraf voor een brood en koffie, meteen een 1-tje omhoog, de dorpjes zijn bastide dorpjes😏. Snel voor de start een brood gekocht en koffie gedronken in Le Mas-d’agenais.
Veel bruggen over het canal steeds omhoog en erover naar de andere kant. Het is heerlijk fietsen, veel schaduw door de bomen, en mooi uitzicht, soms over de Garonne, soms over landerijen. We komen veel bepakte fietsers tegen.
Nog een keer gestopt voor koffie, bij een Engelse dame, die al 32 jaar hier woont, in Meilhan-sur-Garonne.
In Langon aangekomen wilden we boodschappen doen, wel op de markt asperges en aardappels gekocht, maar alle supermarches bleken helaas al dicht☹️.
Vanaf hier het canal du midi verlaten, en door wijnvelden, sauternes, naar het begin van een oude spoorweg gereden. Dwars door dennenbossen en heidevelden. Ook wat klimmen, was weer even wennen.
Saint-Léger-de-Baison was een rommelmarkt daar brood voor morgenochtend gekocht en 2 appelsloffen, meteen soldaat gemaakt. Bij een mooie kerk, op het terras limo gedronken.

Daarna nog maar 2 km naar de camping.
Kleren gewassen en geluierd.
Prachtig zonnig weer, af en toe een wolkje, licht briesje, 24′.

Zaterdag 4 juni Lagruère 115 km, 160 hoogte

We werden vanochtend op tijd wakker: 7:10.
We zijn er maar uit gegaan, wassen, inpakken en eten.
Nadat we de auto ook nog even hadden weggezet, zaten we om 8:45u op fiets. En route!
We fietsen de hele tijd op een soort jaagpad langs het kanaal. Zeer regelmatig een sluis en ook veel wandelaars en fietsers.
Het water in het kanaal staat zeer hoog. Bij veel sluizen stroomt het over de sluisdeuren heen. In het begin zien we ook niet veel bootjes, maar later zijn er toch de nodige.
Tegen mijn vrees in, is het eigenlijk best leuk fietsen. Er staan veel bomen waardoor het lekker schaduwrijk is en het geeft veel afwisseling. We hebben ook prima zonnig en warm weer. We steken ook 2 keer een aquaduct over, over een andere grote rivier.

In Moissac drinken we een kop koffie en halen een overheerlijke pain au chocolat bij de boulangerie.
Tegen 1 uur eten we pal voor Agen op een bankje langs het kanaal het pain complet op.IMG_1671
Omdat drie campings na Agen allemaal om verschillende redenen gesloten zijn, moeten we een flink eind doorfietsen, 115km in totaal. Het gaat gelukkig vrij soepel en er staat niet veel wind.
Tegen 4 uur doen we de boodschappen bij de plaatselijke allimentation in Damazan. Een klein plaatsje waar verder weinig te beleven valt.
Om 16:30u zijn we bij de camping in Lagruère. Een municipal bij een restaurantje aan het kanaal. Na een kop thee, lekker douchen en vervolgens de nasi klaarmaken. Smaakt goed na zo’n dag fietsen.

S’Avonds lopen we nog even naar het dorp, daarna koffie, even lezen en lekker slapen.

Geplaatst in Uncategorized | Een reactie plaatsen

Dag 1 Amstelveen Montech; 1221km, 2453 hoogte

4:30u opgestaan en na een kop thee in de auto gestapt.
Rond Lille begon de eerste drukte. Dat kostte al een half uur. Tot aan Parijs bleef het druk maar het reed wel.
Na Parijs moesten we een alternatieve route nemen omdat de snelweg bij Orleans was afgesloten wegens overstromingen. Gelukkig hadden we dat gisteravond al ontdekt zodat ik een nieuwe route in de gps had kunnen zetten. Een flink stuk via D-wegen maar reed uiteindelijk goed door. Eigenlijk tegen mijn verwachting in waren we toch om 18:00 op de camping. Vriendelijk ontvangen en spotgoedkoop: €9,00
De auto kunnen we 14 dagen op de camping laten staan.

Fietsen weer in rijklaar gemaakt en even naar de intermarche voor yoghurt voor morgenochtend. Daarna de maaltijdsalade genuttigd, afgewassen en koffie gezet in de keukenruimte.

Op tijd naar bed want het was een lange dag en voor morgen staat meteen 110 km op het programma i.v.m. gesloten campings 😕.

Brandstof

Het begint al goed 😄.

De week voordat we vertrekken is er bijna geen brandstof meer te krijgen in Frankrijk. We moeten maar even afwachten wat het wordt.